“La joventut ha deixat la tribu per centrar-se en les relacions socials per Internet”. Així ho assegura l’antropòleg Carles Feixa, en el seu últim llibre, publicat el novembre del 2014 per Ned Ediciones. “De la Generación@ a la #Generación. La juventud en la era digital” recull les transformacions que han patit els i les joves en un context de canvi de paradigma social, d’explosió de les noves tecnologies i de consolidació del món digital. En ell, Feixa estudia com ha canviat la realitat i com aquesta ha afectat la construcció del concepte de joventut.
L’antropòleg destaca dues vessants importants en la reconfiguració de la noció de joventut. D’una banda, el jovent és ara un subjecte actiu, que ha aconseguit un protagonisme social gràcies al control sobre les tecnologies actuals, però, de l’altra, s’enfronta a un context social i econòmic que li dificulta l’entrada al món dels adults. En conseqüència, la joventut, assegura l’autor, s’allarga molts més anys que en generacions anteriors, donant pas al concepte d’Adulescents, contraposat a la figura del jove adult de fa unes dècades.
A través dels estudis de diferents professionals, Carles Feixa analitza els catalitzadors d’aquests canvis. De la mà de l’antropòleg Oriol Romaní, analitza les subcultures i l’estreta relació d’aquestes amb la joventut. La sociòloga Carmen Leccardi i l’antropòleg Yanko González treballen el concepte actual de generació, segons les teories de la joventut, comparant-la amb la Generació XX. Finalment, la sociòloga Pam Nial estudia com el món global modifica i permea les identitats dels més joves.